Stallet idag!

Idag va jag i stallet o red barbacka MYYYYSIGT! Red liten runda i skogen typp 5 min sen red jag på gärdet o att galopera i strålande sol barbacka på värdens finaste häst o snön flygger runt när man galoperar de ä en UNDERBAR kännsla :D

O Quinsy's ägare sa att JAG ska rida han!!!! Fast inte än hon ville ha hjälp av MIG att sätta igång han igen! För han skulle ha en lätt på ruggen o mina 43 kg klarar han ju av så nästa lörda ska jag skritta han lite när hon longerade han tror jag så ska jag fråga om dom vill ha mer hjälp med han så kan jag ju tömköra han o lite så :D

Idag så vände jag Pärlas bedd har ju gjort roligare o mindre jobbigare saker i mitt liv kan jag luuungt säga!

Så lekte jag me hästarna i hagen haha Quinsy tyckte de va roligt o Pärla hängde me när han trava lungt vist hadde hon galoperat när han travade fortare så hade hon ju hängt me :D Men vilken trav han har alltså när han travade lungt so travade han som en arab hingst svansen högt upp i vädret o blåste upp sig :D

Kram Sofie

Kommentarer
Postat av: Erika

Kul att börja hjälpa till med en till.



Men du vet hur man tömkör va ? :)

Ge dig inte in i något du inte är 100% säker att du reder ut.



Jag har tömkört mycket nu, och är fortfarande jätte grön inom tömkörningen.



Du ska hålla rätt avstånd, så du inte kan bli sparkad.

Ska du arbeta hästen i form, ska du göra de på rätt sätt.



Och framför allt vara noga med att inte hästen trasslar in sig i tömmarna.



De har hänt ett antal gånger att Raski fått över ett bak ben över tömmen när jag var lite okoncentrerad.

Tömkörning är en rätt svår sak, och jag har en ponny.

Som inte arbetas i form riktigt än.

Och jag har svårt o till 100% få till de där med tömmarna, spöet och sticker hästen i väg.

Så åker du som en vante, och han är en aning större än Raski. ;P



Så jag avråder dig.

Då ska du nog longera eller lös longera honom i stället.

2011-02-23 @ 18:49:07
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: Erika

sv;

Då går du endas bakom och försöker styra lite, o göra lite halter eller ?

Men de är just de, slappar tömmen eller så kan hästen få över benen.



Raski får sällan panik för sånt.

Hon är van att tömmarna är över allt och ingen stannas ungefär.

Där av kan jag lugnt rätta till tömmen om den hamnar mellan hennes bak ben.



Men hur reagerar han, om han blir busig o bockar o så.

Orkar du hålla i mot då ? :)



Jag orkar knappt hålla i mot Raski.

Hon är mindre, än honom.

Jag är större än dig, och har svårt o hålla henne dom gånger hon bockar eller travar iväg utan lov.



Men lycka till! :)

2011-02-23 @ 19:03:56
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0