Erika va på besök 14/7 - 2011

Idag så  kom Erika till Rökstorp vid halv elva. Ni minns väll att hon skulle komma o hjälpa mig med Pärla? O det va idag :) Först hämtade vi Pärla o borstade henne o så prata vi typ om vad problemet är. Sen satte vi på repgrimma o gick ut till en avstäng del av hagen. Först deostrerade Erika hur jag skulle göra o jag tror de är en fördell att hon känner Pärla också? Hon hadde ju sin Förra häst där inann hon bytte stall o sen köpte ny häst som för övrigt är ett treårigt sto :) Erika visade o förklarade varför hon gjorde si o så. Sen när jag skulle testa gick de inte lika bra men hon har ju hållt på med NH längre äm mig så kanske inte så konstigt? Jag skulle få Pärla att backa utan att röra henne elr komma in i hennes ''bubbla'' å sen kuna gå o hon stannar tills jag ber henne att gå efter mig o då ska hon följa efter! Följa efter gick lite bättre än bakningen för de trännade jag ju lite på i vintras när hon va helt lös :) Fast vi va i en hage med gräs försökte hon äta två gånger sen fatta hon att de inte va okej att göra så. O en gång slåg hon till min hjälm med sitt huvud -.- Hon som inte har respekt.

När vi va klara i hagen ville Erika se mig rida henne för att se min inverkan på hästen osv... Så vi borstade lite till där sadeln ska ligga sen red vi på grusvägen o Pärla försökte bara vända en enda gång o de va inte så farligt om man gämför hur de brukar se ut. Sen efter ett tag så vände vi o gick in på gärdet o när jag rider drar sig pärla åt stallet men då fick jag även tips vad jag ska göra då. Så red jag i alla gångarter så att Erika skulle få se. Kikki va ju med som fotograf när vi körde NH. När jag red vet jag inte vem som tog korten. Sen fick Kikki testa rida henne o skritta av henne åt mig. När vi kom upp till stallet så sadla vi av o hämta Quinsy o släte ut Pärla elr Erika o Kikki tog ut Pärla när jag band upp Quinsy o så fixade jag han o så red vi ner till gärdet o jag skritta igång han o gjorde lite volter för att få han mjuk o i traven så tränna vi på att öka o Minska tempot. O Erika sa att han hade fin trav vilket kanske inte är de konstigaste. Han är ju travhäst som har tävlat i trav!!! Sen försökte jag få han att gå i form på volter (mycket lättare på volt) men vet inte om jag lyckades? ;O Jag hoppas de! O jag satte upp ett mål! Att kunna få han att gå i form i både skritt o trav. Sen skritta vi av o under dagen så vart de över 500 bilder! Men jag har inte alla! Erika la upp dom bästa på bdb så tog jag dom därifrån.

Vi pratade också om att göra en uppföljare o se om det har gått frammot o om de har de så hoppas jag på att få nya övningar! Men när hon kommer nästa gång vilket jag hoppas hon kommer att göra så märker vi hur de blir. Tyvär är de ju hennes repgrimma vi använde o den vill ju hon självklart ha så vi får se hur de går med vanlig grimma dom är inte lika skarpa o Erika har bland den skarpaste man kan få tag i men Pärla lysnar ändå inte perfekt för trycket. Men jag får i som småningom köpa en egen repgrimma :)


Erika o Pärla


Jag o Pärla


Rida gjorde jag också :)

Håll i er förr nu kommer första bilden någonsin när jag rider Quinsy! O ludet har han för att han har sår ointe för att de är snyggt o jag är inte jätte tjok jag har en regnjaka o de blåste så de serroligt ut ^^

Nu kommer bilden!









Domhär bilderna är smakprov vill ni se mer? Då äre bara att kommentera!!!

Det blev mycket tjat om att kolla raktfram o inte på mina fina vantar o att jag ska trampa ner hällen! O använda rösten mer när jag ska backa Pärla! I natt kommer jag dröma vart jag ska ha bliken efter allt tjat sa Erika ;O HAHA!!! DE är någ Kikki så gör för hon stod presis brevid Erika när hon sa de till mig. Bilderna kommer i morron om ni är sugna på att se dom förstås!


Kram Sofie :)

Kommentarer
Postat av: Erika

Menade att han hade fin trav för att vara travhäst. ;)

En del travhästar får så otroligt ful, och slänig trav.

Men han kunde ju gå riktigt bra även i den ökade traven. :)



Som sagt inte så lätt alltid.

Och eftersom Pärla inte alls var så känslig för trycket från repgrimman så blir det svårare.



Men tycker du ska börja med de jag sa.

Backa från henne ifrån dig, vilket betyder att hon inte får vara i din "bubbla" för är hon i din bubbla har hon klivit in i ditt rum och där vill du vara i fred o har din frihet.



Lika så för Pärla.

Hon vill också ha sin frihet.



Försöker hon hitta en utväg.

Var snabb med att leda henne till motsatt håll.

Så hon inte hittar en utväg, för då finns de risk att hon sticker o då måste du nästan släppa henne för o inte bli hängades efter henne.



Du skulle förstå om du fått jobba med Raski. :P

Hon stack i början, än idag händer de. Suck.. :P



De är dom bitarna ni bör börja med.

Sen kan man jobba vidare när de sitter.

Även kanske börja jobba med skrämsel saker.

As kul verkligen. :)



Gå över pressening, lägga hela över henne osv.

De handlar massor om att hon ska "lita på dig" att de du ber om de u gör är ok.

du skadar henne inte, du gör henne inte illa på något sätt.



Tänk nu på rösten bli tuffare med din röst.

Mot en tuff häst, måste du vara tuff tillbaka.

De handlar inte om o piska med spöet.

Eller så de handlar om visa tydligt med kropps språket här är jag där är du.. acceptera!



För en fajt vill ni inte ha.

Då vinner hon.

Hon är starkare o större än dig, o vinner jätte lätt då.



Som sagt ridningen är inte så mycket o jobba på lite finns de.

Men hon är 23 år, o de får man ju acceptera.

Men NH kan du köra för de påfrestar inte kondis eller så. :)

De tar mest på huvudet.

2011-07-15 @ 08:36:34
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: Emma

Vilken fin blogg du/ni har! :)



Jättefina hästar på bilderna, vi kanske kan följa varandras bloggar? ;)

2011-07-15 @ 11:12:21
URL: http://emcioz.devote.se
Postat av: Lisa

Jag vill se bilder! :)

2011-07-15 @ 11:51:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0